Heb ik je aandacht?!

Veel marketeers zijn zich ervan bewust dat door een toename van de hoeveelheid aan content, communicatiemiddelen en technologische ontwikkelingen, het krijgen en behouden van de aandacht van de consument moeilijker is dan ooit te voren. Pas jij al contentmarketing toe?

 

Onder de aandacht komen en top-of-mind blijven middels puur en alleen traditionele marketingcampagnes en advertenties is allang niet meer efficiënt. Dit blijkt ook uit diverse onderzoeken die aangeven dat de effectiviteit van reclames de laatste jaren sterk is afgenomen. In de onlinewereld konden adverteerders lange tijd hun gang gaan, maar ook hier zijn we aangekomen op een keerpunt. De consument krijgt namelijk steeds meer grip op hetgeen zij wel en niet willen zien. De toename aan ad-blockers bevestigt dit.

Relevante content moet concurreren met de alledaagse stroom aan informatie en prikkels, zowel online als offline. Daar komt bij kijken dat de mens van oorsprong een ingebouwde filter heeft, die informatie filtert op basis van relevantie en toegevoegde waarde. Deze ontwikkelingen dwingen bedrijven om op een andere manier met de consument te communiceren.

Tijd voor verandering!

Traditionele marketing wordt veelal gezien als push-marketing, dat wil zeggen dat marketeers met hun boodschap de consument tot een verkoop willen ‘pushen’. Maar de consument is het zat, al die online-advertenties. Het is tijd voor verandering. Dat is waar contentmarketing om de hoek komt kijken! Deze vorm van marketing wordt door velen gezien als de tegenhanger van traditionele marketing.

Binnen contentmarketing wordt gesteld dat je alleen met een interessant en relevant verhaal de aandacht trekt van je doelgroep en het bereik van je boodschap vergroot. De focus wordt gelegd op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content, met als doel om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden. Het uiteindelijke doel is natuurlijk, net als bij traditionele marketing, het creëren van winstgevend klantgedrag.

Onderstaande uitspraak van Robert Rose, Chief Content Strategist bij het Content Marketing Institute, geeft het verschil tussen traditionele en – contentmarketing duidelijk weer.

Traditional marketing is telling the world you're a rock star. Content marketing is showing that you are one.

 

Hoe dan?

Je kunt contentmarketing effectief inzetten door zinvolle informatie aan te bieden voor je doelgroep, die niet direct gekoppeld is aan de producten of diensten die je verkoopt. contentmarketing is als het ware een manier van denken waarbij je de potentiële klant helpt om een oplossing te vinden voor zijn of haar probleem. Niet het promoten van je merk of product staan centraal, maar de interesse en de behoefte van de consument zelf.

Je verreikt de consument met waardevolle kennis waardoor je meerwaarde en binding creëert. Op deze manier ontstaan nieuwe kansen om de dialoog aan te gaan en start het opbouwen van een waardevolle klantrelatie. Enkele voorbeelden voor content zijn:

  • How to’s
  • Wist je dat’jes
  • Case studies en Kennisdocumenten
  • Interviews
  • Vlogs
  • Blogs
  • Quotes
  • Polls
  • Enquêtes
  • Persberichten
  • Foto’s en Video’s
  • Question & Answer
  • Facts & figures
  • Mind maps
  • User Generated Content
  • Tijdlijn

Casestudie: Albert Heijn is met Allerhande een mooi voorbeeld van een Nederlands bedrijf dat contentmarketing efficiënt toepast. Albert Heijn verkoopt met Allerhande niet direct zijn producten, maar speelt door middel van recepten, how to’s en video’s slim in op een doelgroep die houdt van koken én gemak. Maar in de tussentijd zullen bezoekers 9 van de 10 keer toch hun boodschappen om deze recepten te maken bij Albert Heijn zelf halen.

In een notendop: 

  • Je content is deelbaar, verreikend en van toegevoegde waarde voor de doelgroep;
  • Je content is niet direct gekoppeld aan de producten of diensten die je verkoopt, maar helpt je doelgroep te ontdekken dat jouw product of dienst is wat zij zoeken;
  • De content heeft zijn basis in een website of microsite;
  • Last but not least: Je content draagt bij aan het behalen van jouw sales- en organisatiedoelstellingen.
 

Wij beschouwen contentmarketing als een marketinginstrument binnen de overkoepelende marketingstrategie. Afhankelijk van hetgeen jij als organisatie wilt bereiken met de inzet van marketing, laat aan jou de keuze om wel of niet, naast traditionele marketing, contentmarketing in te zetten. In onze ogen kunnen beiden elkaar versterken en aanvullen.

Nog meer leesvoer?