Wat jij als bedrijf kunt leren van de Kerstcommercials van 2020!

Tijdens de feestdagen vlogen ze ons om de oren: De kerst- en nieuwjaarcommercials. Maar de ene reclame is de ander niet! Waarom blijft dat ene reclamespotje wel hangen en het andere niet? Het antwoord is Storytelling!

Storytelling als middel voor content marketing heeft afgelopen jaren een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Wanneer wordt gesproken over de identiteit van een organisatie speelt storytelling een steeds belangrijkere rol. Het brengt de missie, visie en kernwaarden van een organisatie tot leven middels een verhaal.


Corporate Storytelling 

Een ‘stop selling, start telling’ aanpak toont op een creatieve wijze waar je organisatie voor staat. Probeer bijvoorbeeld eens te vertellen wat jullie drijfveren zijn zonder de focus te leggen op het product. Door corporate storytelling neem je drempels weg, inspireer en activeer je de doelgroep over te gaan tot een bepaalde actie.

Wanneer je de kunst van storytelling beheerst heb je één van de meest krachtige communicatiemiddelen in handen. Dit alles heeft te maken met de ontwikkelingen in de marketing. Door information overload, krijgen verhalen steeds meer impact dan rationele argumenten.

De kracht 

De naam storytelling zegt het al, het vertellen van verhalen. Verhalen die bedoeld zijn om kennis te delen, elkaar te vermaken, te inspireren of een boodschap over te brengen. Maar wat is nu de kracht van storytelling?

  • Top of mind

Een boodschap verpakt in een verhaal werkt beter dan een PowerPoint presentatie, een lange speech of een overload aan wollige teksten op je website. Verhalen sluiten namelijk naadloos aan bij de manier waarop onze hersenen informatie verwerken. Ons geheugen onthoudt moeilijk op zich zelf staande informatie, maar herkent patronen en verbanden.

  • Emotie

Storytelling richt zich niet alleen op ratio maar ook op het gevoel, het roept emoties op. Door het vertellen van verhalen wordt het voor de doelgroep gemakkelijker om zich met jouw bedrijf of merk te identificeren. Ook dragen verhalen bij aan het verbinden van mensen die hetzelfde verhaal delen.

  • Betekenis

Verhalen geven betekenis aan gebeurtenissen, vertellen het waarom erachter en dragen bij aan de overtuigingskracht van de organisatieboodschap. Daarnaast maken verhalen complexe of moeilijke zaken behapbaar en herkenbaar.

Wat is jouw verhaal?

Storytelling is een aantrekkelijke manier om je organisatie een gezicht te geven en je producten of diensten te profileren. Maar hoe zet je storytelling effectief in? Authenticiteit is het sleutelwoord!

Begin met het achterhalen van het waarom achter jouw bedrijf. Wat is het bestaansrecht van de organisatie en waarom doen jullie wat jullie doen? De kern van storytelling is als het ware de identiteit van je organisatie en de basis van je verhaal. Het bedrijf is in het verhaal de hoofdpersoon.

Schrijf het verhaal vervolgens met de volgende elementen in je achterhoofd:

  1. Een goed verhaal staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde.
  2. Ook mag het niet ontbreken aan een plot. Een plot geeft betekenis aan de opeenvolgende gebeurtenissen, het is de clou van je verhaal.
  3. Voeg narratieve elementen toe aan je verhaal. Dat wil zeggen een hoofdpersoon, een verhaallijn met daarin een ontwikkeling als gevolg van een dilemma of conflict. Door deze uitdaging laat je de ontvanger zien wat het karakter is van de organisatie. Zo kan de doelgroep zich beter identificeren met de organisatie.
  4. Zorg ervoor dat je verhaal persoonlijk is en de doelgroep wordt geprikkeld.
  5. Last but not least. Gebruik foto- en videomateriaal om je verhaal te versterken.

 

Bovengenoemde elementen zorgen ervoor dat je bedrijfsfilosofie op een creatieve wijze tot leven komt door storytelling. De volgende organisaties waren rond de feestdagen een kei in corporate storytelling! Watch and learn.

Bol.com: De winkel van sowieso een topcadeau! 
Staatsloterij oudejaarstrekking: commercial – Frummel (Zwarte Kat)
LIDL: Lidl Kerstcommercial 2020 – Hulp kerstman

Conversatie 

De corporate storytelling is gerealiseerd maar wat is de vervolgstap? Het toepassen van storytelling heeft geen zin wanneer er geen conversatie ontstaat rondom je verhaal. Verwerk je verhaal in je corporate communicatie naar klanten, medewerkers en stakeholders. Wanneer het verhaal goed is zullen zij het verhaal vanzelf uitdragen en zich als ware ambassadeurs van je organisatie gedragen. Heb je hulp nodig of zoek je iemand om even mee te sparren? Laat het mij weten en we gaan samen aan de slag. 

 

Nog meer leesvoer?