29 okt Zonder contentstrategie kom je er nie..
Als je niet weet wat je bestemming is… hoe weet je dan of je op koers zit?
Contentmarketing, posten, social media, influencers, bloggen en vloggen allemaal termen die ons de laatste jaren met regelmaat om de oren vliegen. Bedrijven zijn ermee bezig en ‘doen er wat mee’. Want de concurrentie doet het ook en tja ‘het management’ roept al maanden dat er aan de online zichtbaarheid gewerkt moet worden.
En daar zit nu juist het probleem: veel bedrijven doen maar wat. Je communicatiemedewerker flanst snel wat ondoordachte content op social media, want deze week is er nog niks gepost. Of ze komen er op vrijdagmiddag achter dat er eigenlijk nog een nieuwsbrief verstuurd moet worden, dus ze kijken niet verder dan hun neus lang is en gebruiken content die nog op de plank lag. Aiai…
Kom dit je bekend voor?
Nou, dan is er werk aan de winkel. Een gefundeerde contentstrategie ontbreekt en dat is doodzonde. Ik zal je uitleggen waarom en je alvast op weg helpen!
Om contentmarketing effectief toe te passen heb je een plan nodig. Zonder plan stuur je je communicatiemedewerker linearecta de afgrond in. Heel zwart-wit gezien zeg je…’Bedenk even wat leuke content ideeën en maak er maar wat van. Maar we willen wel aan het einde van de maand meer verkeer op onze website en het aantal aanvragen zien stijgen.’ En om het nog erger te maken, moet dat dan ook vaak even tussen de soep en de aardappelen door.
Zonder contentplan is er geen goede aanpak en zonder goede aanpak geen succes! Klinkt simpel, toch? Maar, waarom zijn er dan nog bedrijven die het nut van een goede contentstrategie niet inzien en blijven aanmodderen met irrelevante, te commerciële content die de ogen van de doelgroep laat branden?
Zonder contentplan stuur je je communicatiemedewerker linearecta de afgrond in.
Het Contentmarketinginstituut
Het Contentmarketinginstituut (mei 2020) vroeg bedrijven wat de reden is waarom zij niet aan strategische contentmarketing doen: Het merendeel van de ondervraagden geeft aan dat het te maken heeft met het gebrek aan direct zichtbaar resultaat. Maar, contentmarketing is nu eenmaal een proces waar best wat tijd in gaat zitten als je het goed wilt aanpakken.
In een ander onderzoek (van diezelfde periode) stelde het Contentmarketinginstituut bedrijven de vraag welke factoren bijdragen aan het succes van contentmarketing, hieruit kwam deze top 3 voort:
- Het vermogen om de doelgroep te begrijpen en toegevoegde waarde te bieden
- Een duidelijke rolverdeling van de verantwoordelijkheden binnen het contentcreatie-team
- Het vermogen om de output van de inspanningen te meten
Het eerste punt is meteen de spijker op zijn kop. Willen we niet allemaal onze doelgroep beter begrijpen, toegevoegde waarde creëren en als bedrijf door onze potentiële doelgroep gezien en gehoord worden? Zeker in deze wereld waarin het krijgen en behouden van de aandacht van je doelgroep moeilijker is dan ooit tevoren! Maar hoe doe je dat en waar begin je?
Hoe nu verder?
Door antwoord te geven op deze zes vragen werk je toe naar een gefundeerde contentstrategie en zit je zeker op koers:
- Wie ben je?
Maak voor jezelf duidelijk waar je als organisatie voor staat. Je bent je bedrijf ooit gestart met een bepaalde visie en idee. Ga weer even terug naar die o-zo belangrijke basis. Wat maakt jouw organisatie uniek? Hoe wil je door je potentiële doelgroep gezien worden en niet onbelangrijk, hoe wil je met ze communiceren (tone-of-voice).
- Wie is je ideale klant?
Wanneer je aan de slag gaat met contentmarketing sta je automatisch voor de keuze om je doelgroep te bepalen. ‘Iedereen’ is je klant niet meer. Je gaat je content namelijk toespitsen op zogenaamde persona’s. Zie persona’s als de ideale klantgroepen die je graag wil hebben. Beperkt dit aantal tot maximaal 2-3 stuks. Stel een lijst op van belangrijke kenmerken van je doelgroep. Wat beweegt ze, waar worden ze blij van en welke vragen hebben ze.
- Wat heb je te vertellen?
Als het goed is weet je nu wie je bent, wie je ideale klant is maar wat ga je je ideale klant vertellen? Zoek raakvlakken tussen wat jou als organisatie beweegt en wat je doelgroep enthousiasmeert om met jou te willen werken of je producten te willen proberen. Waar heb je verstand van en hoe kan dit jouw potentiële klant blij maken?
- Hoe zien je sales-funnel en klantreis eruit?
Afhankelijk van de fase waarin jouw klant zich bevindt kan de behoefte aan content en informatie anders zijn. Kijk daarom eens goed naar je sales-funnel en de klantreis. Klanten die nog nooit van je hebben gehoord zijn op zoek naar andere content dan je trouwe volgers die al diverse herhaalaankopen hebben gedaan. Stem hetgeen je te vertellen hebt af op de behoefte van de klant.
- Waar laat je van je horen?
Wie niet van zich laat horen wordt niet gehoord, zo simpel is dat in deze maatschappij met een overvloed aan informatie. Ga voor je bedrijf na op welke kanalen je potentiële doelgroep zich bevindt. Maak hierbij vooral keuzes, want je kunt niet op alle kanalen efficiënt actief zijn. Elk kanaal kent een andere tone-of-voice en vibe. Kijk goed welke sfeer er bij jouw merk en doelgroep past.
- Wanneer ben je tevreden?
Ook een hele belangrijke: Wat wil je met dit alles bereiken? Stel duidelijke en realistische doelen. Wil je bijv. meer verkopen genereren, merkbekendheid creëren of binding me je doelgroep realiseren? Meet met regelmaat het resultaat van je inspanningen, zodat je tussentijds kunt bijsturen. Leer wat wel en niet werkt om zo continu te optimaliseren.
Nu hup aan de slag!
Nu je bovenstaande vragen hebt beantwoord dan ben je al goed op weg naar een gedegen contentstrategie. De volgende stap is dat je aan de slag gaat met een contentkalender. Dit is een hulpmiddel bij het publiceren, creëren van kwalitatieve content op de juist tijd en plek voor de juiste doelgroep en laat je nadenken over wat er komende tijd speelt in je organisatie.
Heb je hulp nodig of zoek je iemand om even mee te sparren over jouw contentstrategie? Laat het mij weten en we gaan samen aan de slag. Zoals je weet, houden we niet van bullshit. Onze strategie is geen ellenlang document, maar een handzaam actieplan als basis voor de contentstrategie van jouw bedrijf.